fredag 25 mars 2011

Våffeldag... smaskens


Bild: Svenska Dagbladet 2011-03-25

I dagens Svenska Dagbladet på kökssidan stod några fina våffelrecept som jag tänkte klippa ut och spara till framtiden. Jag har blivit allergisk mot allt skit som finns i livsmedelsprodukterna nu för tiden. Nästa gång jag ska göra våfflor, då ska det vara av egengjord smet.

Frasiga våfflor från Svenska Dagbladet 2011-03-25, smet för 5 port
50g smör
4dl vetemjöl
2,5 dl kallt vatten
2 krm salt
4 dl grädde

Gör så här: Smält smöret och låt det svalna, Rör samman mjöl, vatten och salt till en jämn smet, vispa grädden tjock, rör ner grädde och smör i smeten som blir ganska tjock, hetta upp våffeljärnet och smörj det före första lagget, klicka i ca 1 dl smet och bred ut den lite. Grädda tills våfflan har fått fin färg. Ät den genast eller lå den svalna på ett galler för att behålla sprödheten.

...men jag har inte ätit en enda våffla idag. Jag får skylla mig själv för vi har inget våffeljärn. (c,
Hur som helst har vi klarat oss ändå. Vi har ätit en underbar äppelpaj. Min man är expert på att göra smulpaj så det passade oss perfekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar