måndag 7 februari 2011

Kräftpaj och Biscotti...

Ikväll har vi haft en riktigt mysig kväll tillsammans med pappa och syster. Min pappa har börjat jobba i Storstaden ett par dagar i veckan. Vi får nu nöjet att umgås allt oftare, vilket är underbart! Min älskade syster bor i Storstaden men vi träffas tyvärr inte så ofta som vi vill göra.
Ikväll kom i alla fall alla kära förbi på kräftpaj och sallad. Jag har aldrig tidigare gjort kräftpaj men hittade ett otroligt gott recept.

Nämligen detta...för 4 port

Till pajskalet behövs: 125 g smör, 3 msk grädde, 3 dl vetemjöl rör ihop i en matberedare och tryck ut i en pajform. Skalet behöver inte förgräddas.

Till fyllningen: 3 st ägg, 3 dl vispgrädde, 1 msk hummerfond, 2 msk finklippt dill, 1 burk kräftstjärtar, 1 gul lök, salt och peppar. Ingredienserna blandas samman och hälls i pajformen. Grädda den i ca 30 minuter i 225 grader. Jag hittade receptet på http://www.kokaihop.se/


Till kaffet blev det nybakade biscotti. Receptet tog jag från Leilas bok "A Piece of Cake".

BILD: www.adlibris.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar