fredag 16 september 2011

Helgexperiment

Jag har en riktig silverskatt i form av matsilver. Fina, fina bestick som jag fått av mina älskade mor-och farföräldrar. Varje födelsedag och varje julafton fick vi något vackert; en sked, en gaffel, en kniv eller kaffekoppar med fat, ja något som man uppskattar otroligt mycket som vuxen men som liten inte riktigt förstår nyttan av det. Jag har dock alltid blivit så glad för dessa fina bestick och delar till matservis. Jag älskar nämligen att duka vackert och bli hembjuden till vackra dukningar. Jag har alltid beundrat mamma när hon dukat för finmiddagar och andra högtidliga tillfällen. Servetter, finservisen, kristallglasen, blommor, ljus. Det är ståtligt och högtidligt och man känner sig verkligen varmt välkommen.

Eftersom jag haft dessa presenter nedpackade och börjat använda min skatt på senare dagar var jag verkligen tvungen att snygga till dem. Putsa med silverputs hade jag ingen lust med. Men ett litet experiment med skållhett vatten, salt och folie ska göra dundersuccé för att få oputsat silver att skina igen. Det var i alla fall värt ett försök.
Jag kan säga att det funka! titta




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar